Regler for alert
Generelt alerteringsprinsipp
Hensikten med å alertere er å vekke motparten slik at de er oppmerksomme på at det avgitte budet inneholder informasjon ut over det en kan vente av en ekte melding. Det er viktig å merke seg at det i forskjellige miljøer kan være ulike forventninger til betydningen av meldinger. Det har derfor vist seg utilfredstillende å basere alertering på "ikke vanlig/vanlig". Reglene fra nå av vil i hovedsak i stedet bli basert på "konvensjonell/ekte".
Hva skal alerteres?
Hovedregelen er at alle konvensjonelle meldinger skal alerteres.
Dessuten:
- ekte meldinger der makkeravtalen inneholder vesentlige tilleggsbetydninger ut over hva som følger av den er ekte.
- ekte meldinger der betydningen er betydelig påvirket av andre avtaler, slik at motstanderne ikke uten videre kan trekke de rette slutninger av meldingsforløpet.
- ekte meldinger der det kan være rimelig tvil om kravnivået.
- Dersom et makkerpar har utviklet en felles forståelse av hva som kan være psykiske meldinger i spesielle meldeposisjoner, så skal de alerteres, selv om de forekommer sjelden.
- Åpning sterk 2 kl og svar på 1-2 NT Stayman 2kl/3kl skal etter disse regler alerteres.
- Pass, Dobler og Redobler skal alerteres, når de ikke er ekte.
TL må være svært varsom med å gi erstatning for manglende alert av meldinger som er beskrevet på systemkortets forside.
Hva skal ikke alerteres?
- Andre ekte meldinger skal ikke alerteres.
- Meldinger over 3 NT skal ikke alerteres.
- Unntak:
- Konvensjonelle åpninger / innmeldinger i første melderunde.
Det alerteres "helt frem" når det spilles med skjermer.
Hvordan skal det alerteres?
Det alerteres ved å banke i bordet eller ved å vise alertkortet (evt. legge det over meldekortene).
Det er den som alerterer som har ansvaret for at alerten oppfattes.
Eksempler på meldinger som skal alerteres
Listen nedenfor er illustrerende eksempler til alertreglene, ikke en liste som tilstreber fullstendighet. Følgende skal alerteres:
- Åpninger på 1 i farge som kan være på færre enn 3 kort i minor eller 4 kort i major
(for eksempel 1 kløver Vienna, Presisjon eller Beredskapskløver.)
- 1 ruter i Presisjonskløver.
- To kløver som konvensjonelt svar på 1NT åpning.
- Flerfargemeldinger som Marmic og lignende.
- To kløveråpning som ikke er ekte, eller som viser tilleggsinfo om andre farger enn kløver.
- Ny farge som konvensjonelt kan være på færre enn 4 kort.
- (NB mulig 3 kort i minor alerteres ikke, men skal anmerkes på forsiden av systemkortet).
- Ny farge som ikke er krav etter motpartens innmelding.
- 1 over 1, 2 over 1 som ikke er krav.
- Hoppmeldinger i ny farge som ikke er krav i et uforstyrret meldingsforløp.
- 1NT åpning eller direkte innmelding som kan være svakere enn en gjennomsnittshånd.
- Hopp i makkers innmeldte farge som ikke er krav.
- Alle meldinger etter motstandernes opplysende dobling som er krav.
- Grandåpninger som ikke viser en balansert eller semibalansert hånd eller som garanterer bestemt lang farge.
- Alle åpninger som viser, eller kan vise, minst 4 kort i mer enn en farge. (Eks :2kl i Presisjon).